تبلیغات
انعکاس - تاریخچه حجاب
 
درباره وبلاگ


● اهداف سایت :
در زمان حاضر با توجه به حملات برنامه ریزی شده دشمنان به دین مقدس اسلام و مخصوصاً شیعه، آگاهی و بصیرت در دین بر هر فرد مسلمانی به جهت مصون ماندن از القائات و شبهات مخرب دشمنان لازم و ضروری است.

● جهان سیاست :
از شاخه های اصلی سایت، بخش جهان سیاست است که در بردارنده ی مقالات متنوع سیاسی در قالبی ساده و در عین حال علمی است که در ارتقای بینش سیاسی کاربران بسیار مؤثر است.

مدیر وبلاگ : محمد حسین حسین نژاد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انعکاس
ولا یحمل هذا العلم الا اهل البصر والصبر
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
دوشنبه 5 فروردین 1392 :: نویسنده : حمید آقاجانیان
مقدمه
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یكی از مسائل مهم اسلامی است. در خود قرآن درباره این مطلب تصربح شده است علیهذا در اصل مطلب  از جنبه اسلامی نمی توان تردید كرد.
 پوشیدن زن  خود را از مرد بیگانه یكی از مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است، همچنانكه عدم جو از خلوت میان اجنبی و اجنبیه یكی دیگر ازمظاهر آن است.
این بحث را در پنج بخش باید رسیدگی كرد:
1-آیا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمین به غیر مسلمین سرایت كرده است؟ یا از مختصات اسلام و مسلمین نیست و در میان ملل دیگر قبل از اسلام نیز وجود داشته است؟
2- علت پوشش چیست؟
چنانكه می دانیم در میان حیوانات هیچ گونه حریمی میان جنس نر و جنس ماده وجود ندارد، آنها آزادانه با یكدیگر معاشرت می كنند، قاعده اولی طبیعی این است كه افراد انسان چنین باشند، چه موجبی سبب شده است كه میان جنس زن و مرد حریم و حائلی به صورت پوشیدگی زن یا به صورت دیگر به وجود آید؟
 
3-فلسفه پوشش از نظر اسلام.
4-ایرادهاو اشكالها.
5-حدود پوشش اسلامی . 
تاریخچه حجاب

علت پیدا شدن حجاب:
علت و فلسفة پیدا شدن حجاب چیست؟ چطور شد كه در میان همه یا بعضی ملل باستانی پدید آمد؟ اسلام كه دینی است كه در همه دستورات خویش فلسفه و منظوری دارد چرا و روی چه مصلحتی حجاب را تایید كرد و یا تأسیس كرد؟
مخالفان حجاب سعی كردند جریانات ظالمانه‏ای را به عنوان علت پیدا شدن حجاب ذكر كنند، و در این جهت میان حجاب اسلامی و غیراسلامی فرق نمی‏گذارند،  چنین وانمود می‏كنند كه حجاب اسلامی نیز از همین جریانات ظالمانه سرچشمه می‏گیرد.
 در باب علت پیدایش حجاب نظریات گوناگونی ابراز شده است و غالباً این علتها برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذكرشده است ما مجموع آنها را ذكر میكنیم. 
نظریاتی كه بدست آورده ایم بعضی فلسفی ،و بعضی اجتماعی ، و بعضی  اخلاقی، و بعضی اقتصادی، و بعضی روانی است كه ذیلا ذكر می‏شود:
   1 -  میل به ریاضت و رهبانیت (ریشة فلسفی).
   2 -  عدم امنیت و عدالت اجتماعی(ریشة اجتماعی ).
   3 -  پدر شاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد (ریشة اقتصادی).
4-حسادت و خودخواهی مرد (ریشة اخلاقی).
ریاضت و رهبانیت
ارتباط  مسألة پوشش با فلسفة ریاضت و رهبانیت از این جهت است كه چون زن  بزرگترین موضوع خوشی و كامرانی بشر است، اگر زن ومرد معاشر و محشور با یكدیگر باشد، خواه ناخواه دنبال لذتجوئی و كامیابی می‏روند.
پیروان فلسفة رهبانیت و ترك لذت برای اینكه محیط را كاملاً با زهد و ریاضت سازگار كنند بین زن و مرد حریم قائل شده پوشش را وضع كرده‏اند،  كما اینكه با چیزهایی دیگری هم نظیر زن محرك لذت و بهجت بوده است مبارزه كرده‏اند.
پدید آمدن پوشش طبق این نظریه ، دنباله و نتیجه پلید دانستن ازدواج و مقدم شمردن عزوبت است. ایدة ریاضت و ترك دنیا همان طوریكه در موضوع مال، فلسفة فقر طلبی و پشت پا زدن به همة مسائل مادی را به وجود آورده است، در مورد زن فلسفة تجرد طلبی و مخالفت باجمال را ایجاد كرده است .
بلند نگهداشتن مو كه در ایان سیك‏ها، هندوها و بعضی دراویش معمول است، نیز از مظاهر مخالفت باجمال و مبارزة با شهوت و از ثمرات فلسفة طرد لذت و میل به ریاضت است.
می‏گویند كوتاه كردن و ستردن مو، سبب فزونی رغبت جنسی می‏گردد و بلند كردن آن موجب تقلیل و كاهش آن است . در اینجا بد نیست قسمتی از گفته برتراندراسل را در این موضوع بیاوریم .
وی در كتاب زناشوئی و اخلاق می‏گوید:
«بخصوص در قرون اول مسیحیت این طرز فكر سن پول  (بولس مقدس) از طرف كلیسا اشاعة تمام یافت و تجرد مفهوم تقدس به خود گرفت و عهده‏ بیشماری را  راه  بیابان پیش گرفتند تا شیطان را  منكوب سازند، شیطانی كه هر آن ذهن آنان را از تخیلات شهوانی مملو می‏ساخت.
كلیسا ضمناً با استهمام به مبارزه پرداخت زیرا خطوط بدن انسان را به طرف گناه می‏راهند، كلیسا چرك بدن را تحسین كرده رایحه بدن صورت بوی تقدس را به خود گرفت؛ زیرا باز به نظر سن پول نظافت بدن و آرایش آن با نظافت روح منافات دارد، شپش مروارید خدا شناخته شد … »
 اینجا این پرسش پیش می‏آید كه اساساً علت تمایل بیشتر به ریاضت و رهانیت چیست؟ بشر طبعاً باید كامجو و لذت طلب باشد، پرهیز از لذت و محروم كردن خود باید دلیلی داشته باشد.
چنانچه می‏دانیم رهبانیت و دشمنی با لذت جریانی بوده كه در بسیاری از نقاط جهان وجود داشته است. از جمله مراكز آن در مشرق زمین هندوستان، و در مغرب زمین یونان بوده است.
نحلة «كلبی» كه یكی از نحله‏های فلسفی است و در یونان رواج داشته است، طرفدار «فقر» و مخالف لذت مادی بوده است. یكی از علل پدید آمدن اینگونه افكار و عقاید، تمایل بشر برای وسول به حقیقت است، این تمایل در بعضی افراد فوق العاده شدید است.
و اگر با این عقیده ضمیمه گردد كه كشف حقیقت از برای روح آنگاه حاصل می‏شود كه بدن و تمایلات بدنی و جسمانی مقهور گردد، قهراً منجر به ریاضت و رهبانیت می‏گردد.
به عبارت دیگر، این اندیشه‏ كه وصول به حق جز از راه فنا و نیستی و مخالفت با هوای نفس میسر نیست، علت اصلی پدید آمدن ریاضت و رهبانیت است.
علت دیگر پدیدة ریاضت  آمیخته  بودن لذات مادی به پاره ای از رنجهای معنوی است .  بشر دیده است كه همواره در كنار لذتهای  مادی یك عده رنجهای روحی وجود دارد.
 مثلاً دیده است كه هر چند، داشتن ثروت موجب یك سلسله خوشیها و كامرانی ها  است  اما هزاران ناراحتیها و اضطرابها وتحمل ذلتها در تحصیل و در نگهداری آن وجود دارد، بشر دیده است كه آزادی و استغفا و علو طبع خود را به واسطة این لذات مادی از دست می‏دهد.
از اینرو از همة آن  لذات چشم  پوشیده  تجرد و استغناء را پیشة خود ساخته است. شاید در ریاضت هندی عامل اول، و در فقر طلبی كلبی یونانی عامل دوم بیشتر مؤثر بوده  است.
علل دیگری نیز برای پدید آمدن ریاضت و گریز از لذت ذكر كرده اند، از آنجمله اینكه محرومیت و شكست در موفقیتهای مادی مخصوصاً شكست  در عشق ،سبب توجه به ریاضت می گردد.
روح بشر پس از این نوع شكستها انتقام خود را از لذتهای مادی بدین صورت می‏گیرد كه آنها را پلید می‏شناسد و فلسفه‏ای برای پلیدی آنها می‏سازد. افراط در خوشگذرانی و كامجوئی عامل دیگر توجه به ریاضت است.
ظرفیت جسمانی انسان برای لذت محدود است، افراط در كامجوئی و لذات جسمانی و تحمیل بیش از اندازة ظرفیت بر بدن موجب عكس العمل شدید  روحی مخصوصاً در سنین پیری می‏گردد.
خستگی، سرخوردگی به وجود می‏آورد. تأثیر این دو علت را نباید انكار كرد ولی مسلماً این‏ها علت منحصر نمی‏باشند.
تأثیر این دو علت بدین نحو است كه پس از شكست‏ها وعدم موفقیتها ، ویا  خستگی‏ها و فرسودگیها، اندیشة وصول به حقیقت در روح بیدار می‏گردد.
توجه به مادیات و غرق شدن در اندیشه های مادی خود مانعی است برای اینكه انسان دربارة ازلیت و ابدیت و حقیقت جاودانی بیاندیشد و در این جهت فكر و تلاش كند كه از كجا آمده ام و در كجا هستم و به كجا می روم؟
 اما همین   كه بواسطه  شكست ویا خستگی ، حالت گریز و بی رغبتی
نسب به مادیات در روح پدید آمد، اندیشة در مطلقات بلا مزاحم مانده جان می‏گیرد. این دو عامل همیشه به كمك عامل اول سبب توجه به ریاضت میشود.
 والبته بعضی از افرادی كه به سوی  ریاضت كشیده می شوند تحت تأثیر این دو عامل می باشد نه همة آنها.
ما منكر نیستیم كه رهبانیت و ترك لذت در نقاطی از جهان وجود داشته است و شاید بتوان پوشش زن را در جاهائیكه چنین فكری حكومت می‏كرده است از ثمرات آن دانست، ولی اسلام كه پوشش را تعیین كرد نه در هیچ جا به چنین علتی استناد جسته است و نه چنین فلسفه‏ای با روح اسلام و با سایر دستورهای آن قابل تطبیق است.
كرده است و این مطلب را مستشرقین اروپائی هم قبول دارند. اسلام به نظافت تشویق كرده به جای اینكه شپش را مروارید خدا بشناسد گفته است:
«النظافته من الایمان» پیغمبر اكرم شخصی را دید در حالی كه موهایش ژولیده و جامه‏هایش چركین بود و بدحال می‏نمود.
فرمود: «من الدین المتعته» یعنی تمتع و بهره بردن از نعمتهای خدا جزو دین است و هم آنحضرت فرمود«بئس العبدالقاذورته» یعنی بدترین بنده شخص چركین و كثیف است.
امیر المؤمنین«ع» فرمود: «ان الله جمیل یحب الجمال» خداوند زیبا است و زیبائی را دوست می‏دارد. امام صادق فرمود «خداوند زیبا است و دوست  می‏دارد كه بمده‏ای خود را بیاراید و زیبا نماید و بر عكس، فقر را و تظاهر را دشمن می‏دارد، اگر خداوند نعمتی به شما عنایت كرد باید اثر آن نعمت در زندگی شما نمایان گردد.
به آن حضرت گفتند چگونه اثر نعمت خدا نمایان گردد؟ فرمود  به اینكه جامة شخص نظیف باشد، بوی خوش استعمال كند، خانة خود را با گچ سفید كند، بیرون خانة را جاروب كند. حتی پیش از غروب چراغها را روشن كند كه بر وسعت رزق می‏افزاید.»
در قدیمی‏ترین كتابهایی كه در دست داریم مانند كافی كه یادگار هزار سال پیش است، بحثی تحت عنوان «باب الزی و التجمل» وجود دارد. اسلام به كوتاه كردن و شانه كردن مو و بكار بردن بوی خوش و روغن زدن به سر سفارشهای اكید كرده است.
عده‏ای از اصحاب رسول اكرم به خاطر اینكه بهتر و بیشتر عبادت كنند و از لذات روحانی بهره‏مند شوند ترك زن و فرزند كردند، روزها روزه می‏گرفتند و شبها عبادت می‏كردند، همین كه رسول خدا آگاه شد آنها را منع كردو گفت:
من كه پیشوای شما هستم چنین نیستم؛ بعضی روزها روزه می‏گیرم؛ بعضی روزها افطار می‏كنم؛ قسمتی از شب را عبادت می‏كنم و قسمتی دیگر نزد زنهای خود هستم.
همین عده از رسول خدا اجازه خواستند كه برای اسنكه ریشة تحریكات جنسی را از وجود خود بكنند، خود را اخته كنند.
رسول اكرم اجازه نداد، فرمود در اسلام این كارها حرام است.
روزی سه زن به حضور رسول اكرم آمده از شوهران خود شكایت كردند، یكی گفت شوهر من گوشت نمی‏خورد، دیگری گفت شوهر من از بوی خوش اجتناب می‏كند، سومی گفت شوهر من از زنان دوری می‏كند.
رسول خدا بی‏درنگ در حالی كه به علامت خشم ردایش را به زمین می‏كشید، از خانة به مسجد رفت و بر منبر برآمد و فریاد كرد: چه می‏شود گروهی از یاران مرا كه ترك گوشت و بوی خوش و زن كرده‏اند؟!
همانا من خودم خم گوشت می‏خورم و هم بوی خوش استعمال میكنم و هم از زنان بهره می‏گیرم، هر كس از روش من اعتراض كند از من نیست.
دستور كوتاه كردن لباس بر خلاف معمول اعراب كه لباسهایشان بقدری بلند بود كه زمین را جاروب می‏كرد به خاطر نظافت است كه در اولین آیات نازله بر رسول اكرم بیان شده است: و ثیایك فطهر.
همچنین استحاب پوشیدن جامة  سفید یكی به خاطر زیبائی و دیگر بخاطر پاكیزگی است؛ زیرا لباس سفید چرك را بهتر نمایان می‏سازدو به همین موضوع در رویات اشاره شده است: البوا البیاض فانه اطیب و اطهار.
رسول اكرم هنگامی كه می‏خواست نزد اصحابش برود به آئینه نگاه می‏كرد، موهای خود را شانه و مرتب می‏ساخت و می‏گفت خداوند  دوست می‏دارد بنده‏اش را كه وقتی ككه به حضور دوستان خود می‏روند خود را آماده و زیبا سازند، یغنی لباس سفید بپوشد كه زیباتر و پاكیزه‏تر است.
قرآن كریم ،آفرینش وسائل تجمل را از لطف‏های خدا نسبت به بندگانش قلمداد كرده است و تحریم زینتهای دنیا بر خود ، سخت مورد انتقاد قرآن قرار گرفته است:
«قل من حرم زینته الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق».
در احادیث اسلامی آمده است كه ائمة اطهار با متصوفه كراراً مباحثه كرده و مرام آنان را با استناد به همین آیه باطل نشان داده‏اند
 




نوع مطلب : حجاب و امر به معروف، 
برچسب ها : تاریخچه حجاب،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 16 مرداد 1396 12:47 ب.ظ
Hello there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok.
I'm definitely enjoying your blog and look forward to new posts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر