درباره وبلاگ ![]() ● اهداف سایت : در زمان حاضر با توجه به حملات برنامه ریزی شده دشمنان به دین مقدس اسلام و مخصوصاً شیعه، آگاهی و بصیرت در دین بر هر فرد مسلمانی به جهت مصون ماندن از القائات و شبهات مخرب دشمنان لازم و ضروری است. ● جهان سیاست : از شاخه های اصلی سایت، بخش جهان سیاست است که در بردارنده ی مقالات متنوع سیاسی در قالبی ساده و در عین حال علمی است که در ارتقای بینش سیاسی کاربران بسیار مؤثر است. مدیر وبلاگ : محمد حسین حسین نژاد موضوعات
آرشیو وبلاگ نویسندگان آمار وبلاگ
انعکاس ولا یحمل هذا العلم الا اهل البصر والصبر دوشنبه 5 فروردین 1392 :: نویسنده : حمید آقاجانیان
مقدمه لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یكی از مسائل مهم اسلامی است. در خود قرآن درباره این مطلب تصربح شده است علیهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی توان تردید كرد. پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه یكی از مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است، همچنانكه عدم جو از خلوت میان اجنبی و اجنبیه یكی دیگر ازمظاهر آن است. این بحث را در پنج بخش باید رسیدگی كرد: 1-آیا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمین به غیر مسلمین سرایت كرده است؟ یا از مختصات اسلام و مسلمین نیست و در میان ملل دیگر قبل از اسلام نیز وجود داشته است؟ 2- علت پوشش چیست؟ چنانكه می دانیم در میان حیوانات هیچ گونه حریمی میان جنس نر و جنس ماده وجود ندارد، آنها آزادانه با یكدیگر معاشرت می كنند، قاعده اولی طبیعی این است كه افراد انسان چنین باشند، چه موجبی سبب شده است كه میان جنس زن و مرد حریم و حائلی به صورت پوشیدگی زن یا به صورت دیگر به وجود آید؟ 3-فلسفه پوشش از نظر اسلام. 4-ایرادهاو اشكالها. 5-حدود پوشش اسلامی . تاریخچه حجاب علت پیدا شدن حجاب: علت و فلسفة پیدا شدن حجاب چیست؟ چطور شد كه در میان همه یا بعضی ملل باستانی پدید آمد؟ اسلام كه دینی است كه در همه دستورات خویش فلسفه و منظوری دارد چرا و روی چه مصلحتی حجاب را تایید كرد و یا تأسیس كرد؟ مخالفان حجاب سعی كردند جریانات ظالمانهای را به عنوان علت پیدا شدن حجاب ذكر كنند، و در این جهت میان حجاب اسلامی و غیراسلامی فرق نمیگذارند، چنین وانمود میكنند كه حجاب اسلامی نیز از همین جریانات ظالمانه سرچشمه میگیرد. در باب علت پیدایش حجاب نظریات گوناگونی ابراز شده است و غالباً این علتها برای ظالمانه یا جاهلانه جلوه دادن حجاب ذكرشده است ما مجموع آنها را ذكر میكنیم. نظریاتی كه بدست آورده ایم بعضی فلسفی ،و بعضی اجتماعی ، و بعضی اخلاقی، و بعضی اقتصادی، و بعضی روانی است كه ذیلا ذكر میشود: 1 - میل به ریاضت و رهبانیت (ریشة فلسفی). 2 - عدم امنیت و عدالت اجتماعی(ریشة اجتماعی ). 3 - پدر شاهی و تسلط مرد بر زن و استثمار نیروی وی در جهت منافع اقتصادی مرد (ریشة اقتصادی). 4-حسادت و خودخواهی مرد (ریشة اخلاقی). ریاضت و رهبانیت ارتباط مسألة پوشش با فلسفة ریاضت و رهبانیت از این جهت است كه چون زن بزرگترین موضوع خوشی و كامرانی بشر است، اگر زن ومرد معاشر و محشور با یكدیگر باشد، خواه ناخواه دنبال لذتجوئی و كامیابی میروند. پیروان فلسفة رهبانیت و ترك لذت برای اینكه محیط را كاملاً با زهد و ریاضت سازگار كنند بین زن و مرد حریم قائل شده پوشش را وضع كردهاند، كما اینكه با چیزهایی دیگری هم نظیر زن محرك لذت و بهجت بوده است مبارزه كردهاند. پدید آمدن پوشش طبق این نظریه ، دنباله و نتیجه پلید دانستن ازدواج و مقدم شمردن عزوبت است. ایدة ریاضت و ترك دنیا همان طوریكه در موضوع مال، فلسفة فقر طلبی و پشت پا زدن به همة مسائل مادی را به وجود آورده است، در مورد زن فلسفة تجرد طلبی و مخالفت باجمال را ایجاد كرده است . بلند نگهداشتن مو كه در ایان سیكها، هندوها و بعضی دراویش معمول است، نیز از مظاهر مخالفت باجمال و مبارزة با شهوت و از ثمرات فلسفة طرد لذت و میل به ریاضت است. میگویند كوتاه كردن و ستردن مو، سبب فزونی رغبت جنسی میگردد و بلند كردن آن موجب تقلیل و كاهش آن است . در اینجا بد نیست قسمتی از گفته برتراندراسل را در این موضوع بیاوریم . وی در كتاب زناشوئی و اخلاق میگوید: «بخصوص در قرون اول مسیحیت این طرز فكر سن پول (بولس مقدس) از طرف كلیسا اشاعة تمام یافت و تجرد مفهوم تقدس به خود گرفت و عهده بیشماری را راه بیابان پیش گرفتند تا شیطان را منكوب سازند، شیطانی كه هر آن ذهن آنان را از تخیلات شهوانی مملو میساخت. كلیسا ضمناً با استهمام به مبارزه پرداخت زیرا خطوط بدن انسان را به طرف گناه میراهند، كلیسا چرك بدن را تحسین كرده رایحه بدن صورت بوی تقدس را به خود گرفت؛ زیرا باز به نظر سن پول نظافت بدن و آرایش آن با نظافت روح منافات دارد، شپش مروارید خدا شناخته شد … » اینجا این پرسش پیش میآید كه اساساً علت تمایل بیشتر به ریاضت و رهانیت چیست؟ بشر طبعاً باید كامجو و لذت طلب باشد، پرهیز از لذت و محروم كردن خود باید دلیلی داشته باشد. چنانچه میدانیم رهبانیت و دشمنی با لذت جریانی بوده كه در بسیاری از نقاط جهان وجود داشته است. از جمله مراكز آن در مشرق زمین هندوستان، و در مغرب زمین یونان بوده است. نحلة «كلبی» كه یكی از نحلههای فلسفی است و در یونان رواج داشته است، طرفدار «فقر» و مخالف لذت مادی بوده است. یكی از علل پدید آمدن اینگونه افكار و عقاید، تمایل بشر برای وسول به حقیقت است، این تمایل در بعضی افراد فوق العاده شدید است. و اگر با این عقیده ضمیمه گردد كه كشف حقیقت از برای روح آنگاه حاصل میشود كه بدن و تمایلات بدنی و جسمانی مقهور گردد، قهراً منجر به ریاضت و رهبانیت میگردد. به عبارت دیگر، این اندیشه كه وصول به حق جز از راه فنا و نیستی و مخالفت با هوای نفس میسر نیست، علت اصلی پدید آمدن ریاضت و رهبانیت است. علت دیگر پدیدة ریاضت آمیخته بودن لذات مادی به پاره ای از رنجهای معنوی است . بشر دیده است كه همواره در كنار لذتهای مادی یك عده رنجهای روحی وجود دارد. مثلاً دیده است كه هر چند، داشتن ثروت موجب یك سلسله خوشیها و كامرانی ها است اما هزاران ناراحتیها و اضطرابها وتحمل ذلتها در تحصیل و در نگهداری آن وجود دارد، بشر دیده است كه آزادی و استغفا و علو طبع خود را به واسطة این لذات مادی از دست میدهد. از اینرو از همة آن لذات چشم پوشیده تجرد و استغناء را پیشة خود ساخته است. شاید در ریاضت هندی عامل اول، و در فقر طلبی كلبی یونانی عامل دوم بیشتر مؤثر بوده است. علل دیگری نیز برای پدید آمدن ریاضت و گریز از لذت ذكر كرده اند، از آنجمله اینكه محرومیت و شكست در موفقیتهای مادی مخصوصاً شكست در عشق ،سبب توجه به ریاضت می گردد. روح بشر پس از این نوع شكستها انتقام خود را از لذتهای مادی بدین صورت میگیرد كه آنها را پلید میشناسد و فلسفهای برای پلیدی آنها میسازد. افراط در خوشگذرانی و كامجوئی عامل دیگر توجه به ریاضت است. ظرفیت جسمانی انسان برای لذت محدود است، افراط در كامجوئی و لذات جسمانی و تحمیل بیش از اندازة ظرفیت بر بدن موجب عكس العمل شدید روحی مخصوصاً در سنین پیری میگردد. خستگی، سرخوردگی به وجود میآورد. تأثیر این دو علت را نباید انكار كرد ولی مسلماً اینها علت منحصر نمیباشند. تأثیر این دو علت بدین نحو است كه پس از شكستها وعدم موفقیتها ، ویا خستگیها و فرسودگیها، اندیشة وصول به حقیقت در روح بیدار میگردد. توجه به مادیات و غرق شدن در اندیشه های مادی خود مانعی است برای اینكه انسان دربارة ازلیت و ابدیت و حقیقت جاودانی بیاندیشد و در این جهت فكر و تلاش كند كه از كجا آمده ام و در كجا هستم و به كجا می روم؟ اما همین كه بواسطه شكست ویا خستگی ، حالت گریز و بی رغبتی نسب به مادیات در روح پدید آمد، اندیشة در مطلقات بلا مزاحم مانده جان میگیرد. این دو عامل همیشه به كمك عامل اول سبب توجه به ریاضت میشود. والبته بعضی از افرادی كه به سوی ریاضت كشیده می شوند تحت تأثیر این دو عامل می باشد نه همة آنها. ما منكر نیستیم كه رهبانیت و ترك لذت در نقاطی از جهان وجود داشته است و شاید بتوان پوشش زن را در جاهائیكه چنین فكری حكومت میكرده است از ثمرات آن دانست، ولی اسلام كه پوشش را تعیین كرد نه در هیچ جا به چنین علتی استناد جسته است و نه چنین فلسفهای با روح اسلام و با سایر دستورهای آن قابل تطبیق است. كرده است و این مطلب را مستشرقین اروپائی هم قبول دارند. اسلام به نظافت تشویق كرده به جای اینكه شپش را مروارید خدا بشناسد گفته است: «النظافته من الایمان» پیغمبر اكرم شخصی را دید در حالی كه موهایش ژولیده و جامههایش چركین بود و بدحال مینمود. فرمود: «من الدین المتعته» یعنی تمتع و بهره بردن از نعمتهای خدا جزو دین است و هم آنحضرت فرمود«بئس العبدالقاذورته» یعنی بدترین بنده شخص چركین و كثیف است. امیر المؤمنین«ع» فرمود: «ان الله جمیل یحب الجمال» خداوند زیبا است و زیبائی را دوست میدارد. امام صادق فرمود «خداوند زیبا است و دوست میدارد كه بمدهای خود را بیاراید و زیبا نماید و بر عكس، فقر را و تظاهر را دشمن میدارد، اگر خداوند نعمتی به شما عنایت كرد باید اثر آن نعمت در زندگی شما نمایان گردد. به آن حضرت گفتند چگونه اثر نعمت خدا نمایان گردد؟ فرمود به اینكه جامة شخص نظیف باشد، بوی خوش استعمال كند، خانة خود را با گچ سفید كند، بیرون خانة را جاروب كند. حتی پیش از غروب چراغها را روشن كند كه بر وسعت رزق میافزاید.» در قدیمیترین كتابهایی كه در دست داریم مانند كافی كه یادگار هزار سال پیش است، بحثی تحت عنوان «باب الزی و التجمل» وجود دارد. اسلام به كوتاه كردن و شانه كردن مو و بكار بردن بوی خوش و روغن زدن به سر سفارشهای اكید كرده است. عدهای از اصحاب رسول اكرم به خاطر اینكه بهتر و بیشتر عبادت كنند و از لذات روحانی بهرهمند شوند ترك زن و فرزند كردند، روزها روزه میگرفتند و شبها عبادت میكردند، همین كه رسول خدا آگاه شد آنها را منع كردو گفت: من كه پیشوای شما هستم چنین نیستم؛ بعضی روزها روزه میگیرم؛ بعضی روزها افطار میكنم؛ قسمتی از شب را عبادت میكنم و قسمتی دیگر نزد زنهای خود هستم. همین عده از رسول خدا اجازه خواستند كه برای اسنكه ریشة تحریكات جنسی را از وجود خود بكنند، خود را اخته كنند. رسول اكرم اجازه نداد، فرمود در اسلام این كارها حرام است. روزی سه زن به حضور رسول اكرم آمده از شوهران خود شكایت كردند، یكی گفت شوهر من گوشت نمیخورد، دیگری گفت شوهر من از بوی خوش اجتناب میكند، سومی گفت شوهر من از زنان دوری میكند. رسول خدا بیدرنگ در حالی كه به علامت خشم ردایش را به زمین میكشید، از خانة به مسجد رفت و بر منبر برآمد و فریاد كرد: چه میشود گروهی از یاران مرا كه ترك گوشت و بوی خوش و زن كردهاند؟! همانا من خودم خم گوشت میخورم و هم بوی خوش استعمال میكنم و هم از زنان بهره میگیرم، هر كس از روش من اعتراض كند از من نیست. دستور كوتاه كردن لباس بر خلاف معمول اعراب كه لباسهایشان بقدری بلند بود كه زمین را جاروب میكرد به خاطر نظافت است كه در اولین آیات نازله بر رسول اكرم بیان شده است: و ثیایك فطهر. همچنین استحاب پوشیدن جامة سفید یكی به خاطر زیبائی و دیگر بخاطر پاكیزگی است؛ زیرا لباس سفید چرك را بهتر نمایان میسازدو به همین موضوع در رویات اشاره شده است: البوا البیاض فانه اطیب و اطهار. رسول اكرم هنگامی كه میخواست نزد اصحابش برود به آئینه نگاه میكرد، موهای خود را شانه و مرتب میساخت و میگفت خداوند دوست میدارد بندهاش را كه وقتی ككه به حضور دوستان خود میروند خود را آماده و زیبا سازند، یغنی لباس سفید بپوشد كه زیباتر و پاكیزهتر است. قرآن كریم ،آفرینش وسائل تجمل را از لطفهای خدا نسبت به بندگانش قلمداد كرده است و تحریم زینتهای دنیا بر خود ، سخت مورد انتقاد قرآن قرار گرفته است: «قل من حرم زینته الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق». در احادیث اسلامی آمده است كه ائمة اطهار با متصوفه كراراً مباحثه كرده و مرام آنان را با استناد به همین آیه باطل نشان دادهاند نوع مطلب : حجاب و امر به معروف، برچسب ها : تاریخچه حجاب، لینک های مرتبط : |
||
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب
|
||