تبلیغات
انعکاس - کشف حجاب(3)
 
درباره وبلاگ


● اهداف سایت :
در زمان حاضر با توجه به حملات برنامه ریزی شده دشمنان به دین مقدس اسلام و مخصوصاً شیعه، آگاهی و بصیرت در دین بر هر فرد مسلمانی به جهت مصون ماندن از القائات و شبهات مخرب دشمنان لازم و ضروری است.

● جهان سیاست :
از شاخه های اصلی سایت، بخش جهان سیاست است که در بردارنده ی مقالات متنوع سیاسی در قالبی ساده و در عین حال علمی است که در ارتقای بینش سیاسی کاربران بسیار مؤثر است.

مدیر وبلاگ : محمد حسین حسین نژاد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انعکاس
ولا یحمل هذا العلم الا اهل البصر والصبر
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
دوشنبه 5 فروردین 1392 :: نویسنده : حمید آقاجانیان
قسمت سوم کشف حجاب  جهت بازدید این مطلب بر روی ادامه مطلب کلید کنید
ضرورت طرح  حجاب از جانب مکتب اسلام
طرح مؤکدانه حجاب از طرف مکتب مترقی اسلام، بیانگر آن است که حضو زن را پذیرفته و برای سلامت حضور ، حجاب را مطرح می نماید پس مغز حجاب ، حضور مثبت و سازنده زن است و آنقدر این حضور ِ شایسته نزد خدای متعال پسندیده است که فریضه بی بدلیل نماز را برای زنان ، با لباس حضور اجتماعی قرین و همراه خواسته است . میتوان گفت: حجاب « حقّ زنان » است و « حدّ مردان ».
  زنان با حجاب به حق خود می رسند و مردان با حجاب حّد خود را می یابند . حجاب از فطری ترین قوانینی است که کاملاً بر تکوین و طبیعت زن و با تکامل و تعالی او توافق دارد . متأسفانه این امر ، در چرخه « بد دفاع کردن ِدوستان » و « خوب کوبیدن دشمنان » قرار گرفته است .
 این بی اعتنایی در محیطهای علمی که بیشترین مسئولیت را در تبیین و تحکیم حجاب دارند ، نشانگر آن است که برای تفهیم علمی و برای تمرین عملی، بخصوص برای دختران دانش آموز در محیط های تحصیل،نه تنها اقدامات در خوری انجام نشده است  برعکس کارهای صادره از کج فهمی و بد سلیقگی مسئولین،مثل نشان دادن عبور و مرورزنان مجرم و متهم با  چادر، و ابلاغ بخشنامه هایی جهت ظاهر شدن زنان با چادر آن هم از روی اجبار نه تربیت آنان ، بویژه در محیطهای علمی ، همچنان جاری و ساری است .
میتوان به این چرخه، این را هم اضافه کرد که عده ای هوشمندانه تفاوت و یا تضاد آنچه را که اعلام می کنیم با آنچه را که دنبال می کنیم می یابند و زبان به اعتراض می گشایند که: شما حفظ کرامت زن را که سخن درستی است ، به خوبی دنبال نمیکنید ، زیرا وقتی از حجاب و لزوم آن برای زن سخن میگویید، شأن زن را تا عرش بالا می برید و حریم و حرمتش را تعریف میکنید، اما وقتی همین زن با مشکل جّدی حقوقی و اجتماعی مواجه می شود و گذرش به قانون می افتد باید برای کمترین احقاق حق ، در دالان دادگاه وقانون ، نالان بماند ، زیان ببیند و زبان ببندد .
 اما  زنان فهیم و والای ما می دانندکه به دور از معایب و نواقص در عملکردها ، حجاب برای حفظ و رشد زن، «حق»  است و برای حفظ و رشد دیگران « تکلیف » ، پس نباید بگذارد به هیچ ترفندی این حق از او گرفته و یا با هیچ توطئه ای این تکلیف در اوسست گردد .  او بدرستی می داندکه دستاورد بی حجابی همچنانکه نتایج گسترده آن در غرب مشهود است، چیزی جز آسیب زدن به عفاف و طهارت فردی و اجتماعی
نیست .
مدافعان فرهنگ بی حجابی خواهان آن هستند که زن با جنبه زنانه اش در اجتماع حضور یابد و جنبه انسانی زن در حضور اجتماعی مغفول و مهجور و بلکه منفور بماند . دستاورد مهم حجاب به تعبیر زیبای قرآن « اَن یعرفن فلا یؤذین » است . یعنی زن شناخته شود، تا هم فرصت شناخت خود را بیابد و هم جامعه او را با جنبه انسانی اش بشناسد و طلب کند .
 حجاب برای ناشناختگی و مغفول ماندن نیست ، بلکه زن در مکتب حجاب می آموزدکه با جنبه انسانی اش با جامعه در یک تعامل همه جانبه و سازنده و خردمندانه باشد . او می آموزد که جنبه زنانگی زن، برای محیط گرم و صمیمی خانه و تربیت و تولید نسل سازنده بماند و حاصل این شناخت وعمل « فلا یؤذین » است یعنی اذیت ندیدن و به رنج نیفتادن و احساس امنیت کردن  .
وضعیت حجاب دردوران فعلی
اما مع الوصف باید دید که چرا با همه ضرورت و حرمتی که حجاب دارد و توافق فطری و باطنی که با روح زن و جامعه زنان دارد، وضعیت حجاب و عفاف و میزان وفاداری به آن به وضعیت امروز رسیده است ، وضعیتی که هیچ انسان مسلمان انقلابی مکتب امام  را قانع و راضی نمی کند . واقعاً سهم دشمن در وضعیت پیش آمده چقدر است و سهم ما چقدر ؟ دشمن که پیداست، باید دشمنی کند که می کند . دشمن از روزی که از اشغال مرزها نتیجه نگرفت، به اغفال مغزها طمع نمود ، از ارائه الگوهای متکثر و پر جاذبه برای نسل جوان گرفته تا تولید انبوه و توزیع سازمان یافته فرآورده های ضد فرهنگی . اما سهم ما چقدر است ؟
 در وضعیت پیش آمده صحبت از بد حجابی های ناآگاهانه و غیر معاندانه نیست، بلکه به طرز مرموزی "جنون عصیان" و" ابتذال"است که از حاشیه جامعه به سمت اشغال متن جامعه به پیش می تازد .امروز، نسل ِ  جوان ِ مسئول ِ آگاه ما که به خوبی جوهره ایمان و انقلاب را از پدران و مادرانشان که جوانان دیروز انقلاب اسلامی بودند به ارث برده اند، به طرح این پرسشهای اساسی کشیده می شوند که :
- آیا این هجوم، صبغه دیانت حکومت را کمرنگ نمی کند ؟
- آیا اراده مسئولان را در تطهیر جامعه از تباهی به زیر سئوال نمی برد ؟
- آیا انبوه این تیرگیهای ناخواسته و تحمیلی توهم توافق مسئولین را بر ادامه حیات این روند ، تشدید نمی کند ؟
- آیا رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون و مطبوعات ، تمامیت رسالت و توانایی و خردشان در دفاع فرهنگی ، همین است که به تماشا گذاشته اند ؟
- آیا نیروهای امنیتی و انتظامی و مردمی که در برابر « جنگ تحمیلی » ایستادند، در برابر فســـاد و « ننگ تحمیلی » آرام می نشینند ؟
- آیا دانشگاههای ما رسالت علمی و ایمانی خود را در طرح پرسشهای عمیق و پاسخهای همه جانبه انجــــــــــام می دهند ؟
و دهها آیا و چرا و پرسش دیگر که همه را وا می گذاریم و سراغ امام علی (ع) را در نهج البلاغه می گیریم که فرمودند :
 « ادعاهایتان کوهها و صخره ها را می شکند اما عملهایتان دشمن را امیدوار می سازد »
  بی تردید یگانه راه نجات و بقا و بهروزی، راه عزتی است که امام حسین (ع) در اصلاح جامعه نشان داد. باید آهنگ یک بازگشت عمومی ، « توبوا الی الله جمیعاً »، به ارزشها و اصالتها در جامعه طنین انداز شود.
 باید برای نابودی قاطع و قهر آمیز فساد و فحشا و اعتیاد ، عزم و اراده ملی بکار گرفته شود تا اعتماد و اعتقاد آحاد ملت به خدمت صادقانه مسئولان دوباره باز گردد و زمینه هدایت اسلامی و عدالت اجتماعی محقق گردد .
حدود پوشش
در اینكه پوشانیدن غیر وجه و كفیّن بر زن واجب است، از لحاظ فقه اسلام هیچ گونه تردیدی وجود ندارد این قسمت جزء ضروریات و مسلّمات است. نه از نظر قرآن و حدیث و نه از نظر فتاوی در این باره اختلاف و تشكیكی وجود ندارد آنچه مورد بحث است پوشش چهره و دستها تا مچ است.
به چند دلیل می‌توان گفت كه پوشش وجه و كفیّن واجب نیست:
  1.   آیة پوشش كه همان آیه 31سورة نور است و برای بیان این وظیفه و تعیین حدود آن است پوشانیدن وجه و كفیّن را لازم نشمرده است.
  2.   در موارد بسیاری كه مستقیماً مسأله پوشش یا مسأله جواز و عدم جواز نظر مطرح است ملاحظه می‌كنیم كه در جواب و سؤالهایی كه میان افراد و پیشوایان دین رد و بدل شده فقط مسأله « مو» مطرح است و مسأله « رو» به هیچ وجه مطرح نیست؛ یعنی وجه و كفیّن مفروغ عنه و مسلم فرض شده است.
  3.  روایاتی كه مستقیماً حكم وجه و كفیّن را چه نظر پوشیدن و چه از جنبه نگاه كردن بیان می‌كند ولی البته عدم لزوم پوشیدن وجه و كفیّن دلیل بر جواز نظر نیست اما جواز نظر دلیل بر عدم لزوم پوشیدن وجه و كفیّن هست.
  4.  روایاتی كه در باب احرام، پوشانیدن چهره را بر زن حرام می‌كند.
راههای مقابله با بی‌حجابی و بدحجابی
 برای مقابله صحیح با بی‌حجابی و بدحجابی و مظاهر آن، كارهای مختلفی باید در جامعه صورت گیرد كه نمونه‌ای از آنها را در ذیل بیان می‌داریم:
1ـ تعبیین صحیح حجاب از دیدگاه قرآن و سنت؛
2ـ تعبیین آثار حجاب و آثار شوم بی‌حجابی و بدحجابی.
3ـ رشد فكری و فرهنگی و تعبیین شخصیت واقعی زن در اسلام و جامعه اسلامی و یادآوری وضعیت اسف بار فرهنگی و اجتماعی زنان در جوامع دیگر و دوران ننگین ستم شاهی.
4ـ تبلیغات غیر مستقیم از طریق الگوسازی و ...
5ـ آسان كردن ازدواج
6ـ شناسائی ترفندهای استعمارگران در این راستا و مقابله و مبارزه شدید و پیگیر با تمامی آنها؛
7ـ تعبیین جایگاه غیرت برای مردان؛
مسئله حجاب اسلامی در كشور آلمان
بعد از رخداد تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، و روشن شدن این نكته كه بسیاری از عاملان آن اعضای گروه های افراط گرای اسلامی و بخصوص شبكه تروریستی القاعده بودند، سختگیری بر مسلمانان جهان كه در كشورهای غربی زندگی می كنند، افزایش یافت. یكی از نمونه های این سختگیری ها، مسئله پوشش اسلامی در فرانسه و آلمان است. چندی پیش مخالفت با سر كردن روسری علیه فرشته لودین، یك زن افغانی مربی مهد كودك در آلمان و شكایت او به دیوان عالی كشور، بحث در این مورد را دوباره داغ كرد.
در آلمان دیگر دیدن زنانی با پوشش اسلامی  كم نیستند و این زنان چادری بخشی ناگسستنی از نمای شهرهای بزرگ كشورهای اروپای غربی شده اند. زنان مسلمان حتی این اجازه را یافته اند كه با چادر و روسری به محل كار خود در كارخانه ها بروند. اما اكنون حضور آنها به عنوان معلم در مدارس با مخالفت های شدیدی روبرو شده است.
مهد كودكی در شهر كوچك Bergkamen  در منطقه ای آرام در ایالت نورد راین وستفالن در آلمان.  سِلما گوموس، یكی از معلمان زن این مهد كودك كوچك و زیباست. این زن سی ساله در آلمان به دنیا آمده و پدر و مادرش ترك هستند. چند هفته ای ست كه چرخ های اتوموبیل سِلما گوموس را با كارد سوراخ می كنند و به اتوموبیلش آسیب می رسانند.  چند سال پیش در ابتدای شروع  كار، سِلما گوموس مورد علاقه ی بسیار كودكان، همكاران و پدر و مادر ها بود، تا این كه دو سال پیش با روپوش اسلامی به مهد كودك آمد و از همان زمان مخالفت با روسری او آغاز گشت. اختلافات بالا گرفت و به اخراج او منجر شد. رونالد شِفِر، شهردار شهر در این مورد می گوید:
“ما در ابتدا سعی كردیم به این خانم بفهمونیم كه این البته حق اوست كه در مواقع بیكاری ، اگه خواست روسری سرش كنه، اما باید بدونه كه وقتی به مهد كودك میاد ، باید روسری رو برداره. در همین راستا دو بار بهش تذكر دادیم تا این كه تابستون سال ۲۰۰۲ حكم اخراجش رو صادر كردیم.”
حكم دیوان عالی كشور آلمان در باره اعتراض فرشته لودینِ افغانی، شامل حال  سِلما گوموس هم شد و او اجازه یافت تا به سر كارش بازگردد. قضات دیوان عالی كشور در مورد فرشته لودین اعلام كردند كه تنها در صورتی می توان از ورود زنان مسلمان با روسری به مدارس جلوگیری كرد كه مجلس هر ایالت آلمان به طور جداگانه لایحه هایی را در این مورد به تصویب برسانند.  سِلما گوموس به سر كارش بازگشت اما از بازگشت خود خوشنود نیست و در این مورد می گوید : “شروع مجدد اصلا ساده نیست. از وقتی كارم رو دوباره توی مهد كودك آغاز كردم، دو تا نامه ی تهدید آمیز علیه من به مهد كودك رسیده. نویسنده نامه ها رو كسی نمی شناسه. چرخ ماشینمو پاره كردن ... این خیلی بی انصافیه. من فقط برا به دست آوردن حقم مبارزه كردم. من اینجا زندگی می كنم و برای بچه ها معلم خوبی هستم، اما اینا چنان كارهای تنفر انگیزی انجام می دن كه از برگشتن به سر كارم پشیمون شده ام.”
ممنوع كردن روسری در آلمان به این سادگی ها هم نیست. قانون اساسی كشور به همه اتباع، حق آزادانه ی اجرای مراسم مذهبی خود را داده است. اما در جای دیگرِ همین قانون آمده، افرادی كه در ادارات دولتی كار می كنند باید در محل كار خود، بی طرفی كامل را رعایت كرده و برای هیچ مذهب و یا عقیده سیاسی  تبلیغ نكنند. موافقان ممنوعیتِ  روسری برای معلمان، موافق این بی طرفی،  بخصوص در مدارس هستند، زیرا معلمان الگوی كودكانند و می توانند بر دیدگاه آینده آنها تاثیراتی عمیق برجای گذارند. آنها بر این نظرند كه روسری نماد تحقیر زن و نابرابری او با مرد است، و به همین جهت باید بر طبق قانون اساسی،  در مدارس ممنوع گردد. رولاند شِفِر، شهردار شهر بِرگ كامِن،  در این مورد می گوید: “ روسری نشونه ی اجرای یه عمل مذهبیه وبه همین دلیل هم من با روسری مخالفم. این فقط در مورد زنای مسلمون نیست. من اجازه نصب صلیب مسیح رو هم، روی دیوار كلاس های مدارس نمی دم و معلمای  مسیحی مدارس هم حق ندارند، با صلیبی به گردن به مدارس بیان.”
مخالفان روسری در آلمان بسیارند. Hans Peter Raddatz یكی از این افراد است. او كتاب های بسیاری در مورد اسلام نوشته و مخالف سرسخت روسریِ معلمان است. او این حجاب اسلامی را نشانی از نابرابری حقوقی میان زنان و مردان می داند و دلیل می آورد كه كه فقط مسلمانان افراطی از زنان می خواهند تا روسری سر كنند. او می گوید، در میان مسلمان افراطی نقش زن در اجتماع بسیار ناچیز است و چنین برخوردی به زن با قانون اساسیِ آلمان به هیچ وجه همخوانی ندارد:“قوانین  اسلامی حق انتخاب پوشش رو از زنها می گیره. اونا نمی تونن خودشون در مورد پوشیدن و یا نپوشیدن روسری تصمیم بگیرن. زندگی زنها در كشورهای اسلامی، ارتباطی ناگسستنی  با خانواده، پدر، برادرها و بعد از ازدواج با شوهر داره. در واقع در مراسم عقد، شوهر  با پرداخت مبلغی، حق تملك زن رو برای ارضاع تمایلات جنسی و تولید بچه، به دست می یاره.”
آقای  Helmut Wiesmann  ، مسئول گفتگوی میان مذاهبِ كلیسای كاتولیك آلمان هم،  نظری منفی نسبت به روسری دارد. او با اشاره به این نكته كه در بسیاری از كشورهای مسلمان، زنان این حق را دارند كه روسری سر نكنند، به گروه های مسلمان افراط گرایی اشاره می كند، كه برایشان سر كردن روسری برای زنان امری حیاتی ست.او در توضیح این نظر می گوید:“این برداشت مسلمون های افراطی از روسری تا حدیه كه میگن، زنهایی كه روسری سر نمی كنند، پاك و منزه نیستند. در میان چنین گروه هایی، زنهایی كه مخالف سركردن روسری هستند، از جمع رونده می شن. شما می تونید در خیلی از بحث هایی كه در آلمان، در مورد روسری انجام میشه،  بینید كه موافقای روسری، به زنایی كه حجاب اسلامی رو رعایت نمی كنند، بی بندوبار و یا حتی بدكاره می گن. در چنین شرایطی، باید زنهایی كه روسری سر نمی كنندرو  مورد حمایت قرار داد.”
پرفسور Heinrich Steiger  یكی از قضات دیوان عالی كشور آلمان، بحث در مورد مسئله روسری را تنها بخشی بسیار محدود از مشكلات عمیق ترِ مهاجرانِ به آلمان می داند و می گوید :“ما در واقع باید به مباحثی بپردازیم كه برای جامعه حائز اهمیتی گرهی هستند، مباحثی در مورد این كه روند رشد عمومی جامعه در چه جهتی باشه.”
بله، مباحثی چون چگونگی زندگی فرهنگ های گوناگون در كنار هم در كشور آلمان از این گونه اند. آن چه مسلم است این است كه در این كشور، سیاست اجرا شده در زمینه مهاجران، در سال های گذشته با شكست روبرو گشته. كودكانِ خانواده های مهاجر، زبان آلمانی نمی دانند،  شمار خارجیانی كه در جامعه آلمان ادغام شده اند، بسیار كمند و بسیاری از آنها آگاهانه از این كار سرباز می زنند. در مجموع زندگی بدون درد سر آلمانی ها و خارجیان مهاجر  بسیار دشوار شده است. و در چنین شرایطی ست كه مسئله روسری برای بسیاری ناقدان، عاملی تشدید كننده است برای جدایی بیشتر مهاجران، از جامعه آلمان و قبول نكردن آگاهانه هنجارهای اجتماعی آن. در مقابل، هنوز كم نیستند كسانی كه به این تز خرده می گیرند و برابر دانستن همه كسانی  كه روسری سر می كنند را با بنیادگرایان خشونت گرای اسلامی، كاملا اشتباه ارزیابی می كنند.
نتیجه
حتی نگاهی گذرا به عوارض و تبعات خارج كردن زنان از مستوری و پوشیدگی، بسیاری از حكمت‌های این حكم الهی را روشن خواهد كرد. مواهب خداوند به زنان تنها زیبایی ظاهری نیست كه با پایان آن زن به پایان نقش خود در حیات اجتماعی نزدیك شود و سپس همین مبلغان كم معرفت بی‌بندوباری بی‌اعتنا از كنار او بگذرند.
ارزش زنان به كسب كمالات و فضایل اخلاقی و انسانی و جلب رضای خداوند متعال است نه اصرار بیهوده و جلب توجه دیگران. متأسفانه بزرگترین بازنده این بازی زنان خواهند بود. زنان مستور و پوشیده اگر چه زحمت اجتناب‌ناپذیری را تحمل می‌كنند، اما بعدها كلیدی مؤثر در زندگانی فردی و اجتماعی در دست دارند كه درهای بسته بسیاری را می‌گشاید.
گذشته از آنكه پوشیدگی برای زنان و عفاف برای زنان ومردان، حكم خداوند است واطاعت از حكم پروردگار به خودی خود بزرگترین ارزشهاست.
 



منابع تحقیق
حجاب نوشته‌ی متفكر شهید استاد مرتضی مطهری
 
سه اصل ضروری رفع حجاب
غالباً مطالبی كه در ضرورت رفع حجاب از سوی شاه و اطرافیان تحت عناوین متعدد از جمله نهضت آزادی زنان مورد تاكید قرار می گرفت این بود كه وجود حجاب اولا « خلاف تمدن » ثانیا « خلاف قانون طبیعت» بوده و ثالثا « سبب عدم حضور زن به عنوان نیمی از مردم جامعه در عرصه كار» می شود.
مخبر السلطنه هدایت كه خود بیش از شش سال و سه ماه بعنوان رئیس الوزراء در خدمت رضا شاه بود در خاطرات خود سه اصل یاد شده را این گونه تحلیل می كند : « در این اوقات (سالهای بعد از تصویب تغییر لباس به تاریخ 6 دی 1307) روزی به شاه عرض كردم تمدنی كه آوازه اش عالمگیر است، دو تمدن است : یكی تظاهرات در بولوارها، یكی تمدن ناشی از لابراتوارها. تمدنی كه مفید است و قابل تقلید، تمدن ناشی از لابراتوارها و كتابخانه است. گمان كردم به این عرض من توجهی فرموده اند. آثاری كه بیشتر ظاهر شد تمدن بولوارها بود كه به كار لاله زار می خورد و مردم بی بند و بار  خواستار بودند.» در جای دیگر ضمن استهزاء «روز 17 دی 1314» در مورد نقش زن ایرانی در اقتصاد كشور می نویسد :
« 17 دی روز ورود به صحنه تمدن است. مملكت را آوازه تمدن و ترقی فراگرفته است. مسرورم كه می بینیم خانمها در نتیجه معرفت به وضعیت خود آشنائی یافته اند. نصف قوای مملكت بیكار بود و به حساب نمی آمد، اینك داخل جماعت شده است. آنان كه مشغول خانه داری بودند به عرصه ولنگاری قدم نهادند. در هیچ جای دنیا زن به قدر ایران كار نمی كرد و نمی كند. در شهرها و قراء زن علاوه بر كارخانه داری بزرگترین كمك را به اقتصاد مملكت می كند. قالی، گلیم، جاجیم، اغلب از زیر دست زن بیرون می آید یا دخترها».
شاهكار بزرگ تاریخ شاه !!
خبر، انفجار آمیز بود، قانون توسط شاه ابلاغ گردید. باید به قانون احترام گذاشت. در تهران و شهرستانها، تمام روزنامه ها و مجلات دولتی سرمقاله های خود را به موضوع رفع حجاب اختصاص دادند و عمل شاه را یك نقطه عطف در تاریخ زنان دانسته، اقدام شاه را یك شاهكار بزرگ تاریخی نامیدند و خلاصه بحث بیشتر روزنامه های آزادی زنان از قید اسارت بود. با وجوی كه طرح و برنامه ریزی و تبلیغات، از سه سال پیش و پس از كنگره زنان شروع شده بود، روزنامه ها و مجلات مرتبا از جشنها و میهمانی هایی كه (البته به زور) تشكیل می گردید و در آن زنان بی حجاب به همراه شوهرانشان شركت می كردند، عكس و تفسیر می نوشتند. از مدارس مختلف و شاگردهای ممتاز در هر مدرسه، عكس برداری و در روزنامه چاپ می گردید. هدف اصلی نشان دادن تصویر زنان بی حجاب و در واقع تشویق و ترغیب دیگران به این كار بود ... و اسفبارتر از همه، معرفی زنان هنرپیشه خارجی به عنوان سمبل زنان آزاد و بصورتی احترام انگیز و قابل ملاحظه با لباسهایی كه از نظر بیشتر زنان ایران عجیب و غریب می نمود، بود.
بزرگداشت روز 17 دی توسط روزنامه های دولتی
در مجلات و روزنامه های دولتی مرتب میهمانی هایی را كه برگزار می گردید و در آن زنان و مردان مشتركا حضور داشتند، معرفی و عكسهایی از زنان بی حجاب به چاپ می رساندند. تیتر روزنامه ها و مقالات اول آن، همه درباره كشف حجاب بود و اینكه در تهران رفع حجاب با سرعت زیادی پیشرفت دارد و یا  اینكه رفع حجاب عمومیت می یابد. 17دی 1315 سرمقاله های روزنامه ها بزرگداشت این روز و اینكه رفع حجاب در ایران از ضروریات بوده است و سبب پیشرفت و ترقی مردم ایران گردیده، اختصاص داشت. زنان كوشش می كنند هر چه بیشتر و هرچه زودتر حقوق از دست رفته خود را به دست بیاورند و جالب است كه در یكی از روزنامه ها می خوانیم : فروشگاهها و تجار و صاحبان مغازه ها و بوتیك ها در تهران تصمیم گرفته اند كه جنس به زنان با حجاب نفروشند. انجمن های زنان و گردهمایی ها برای احقاق حقوق از دست رفته گسترش می یابد.
برداشتن روسری از سر زنان توسط پلیس
امر داده شده بود كه از اول فروردین 1314 مردها كلاه شاپو به سر بگذارند و زنها بدون چادر از خانه خارج گردند ، زنها ابتدای امر ، وقتی از خانه خارج می شدند ، پیراهن های بلندی پوشیده ، روسری بر سر می نهادند .
... پلیس اجازه یافت روسری ها را با زور از سر زنان بردارد و اگر روسری ها دارای ارزشی بود ، به ادارة پلیس تحویل داده شود . درگیری میان زنان و پلیس تا مدتها ادامه داشت و نتیجتاً بسیاری از بانوان كه نمی خواستند به هیچوجه بدون حجاب خارج شوند تصمیم به ماندن در خانه گرفتند تا به تمام درگیریها خاتمه دهند ، برای عده ای ، این خانه ماندن تا رفتن رضاشاه از ایران ادامه داشت و عده ای رفت و آمد های خود را فقط در شب ها انجام می دادند و چه بسیار خانه هایی كه اجبارا اقدام به ساختن حمام نمودند كه زنان جهت حمام مجبور نشوند از خانه ها خارج گردند .
محمدرضا و كشف حجاب :
اقداماتی كه پدرم برای ترقی و پیشرفت معنوی بانوان بعمل می آورد ، طبعا با مخالفتهایی مواجه می گردید ولی با ان شهامت و دور اندیشی فطری كه داشت موانع را از پیش برداشته و راه را هموار می ساخت . چنانكه مثلا در سال 1307 كه مادرم به زیارت عتبه منورة حضرت معصومه علیها السلام به قم مشرف شه بود ، با وجود انكه خود و همراهانشان در نقاب بودند ولی باز چون چادرشان كمی كوتاه بود از طرف بعضی از متعصبین جاهل مورد طعن و توهین قرار گرفتند . به مجردیكه این خبر به تهران رسید ، پدرم با چند كامیون سرباز به ان شهر رفت و عامل آن اهانت را شخصا تنبیه فرمود .
پدرم بدوا به رفع حجاب زنان اقدام كرد و در اثر تشویق و تحریص وی در سال 1309 نخستین بار بعضی از بانوان طبقه اول در خانه های خود و مجالس مهمانی به لباس زنان اروپائی در آمدند و عدة كمی هم جرأت كرده بدون حجاب در خیابانها ظاهر شوند . در سال 1313 آموزگاران و دختران دانش آموز از داشتن حجاب ممنوع شدند و افسران ارتش با زنانیكه حجاب داشتند راه نمی رفتند . بالاخره روز 17 ده 1314 پدرم با اعلام كشف حجاب قدم نهایی را در این راه برداشت و از مادر و خواهرانم خواست كه بدون حجاب همراه وی در یكی از جشنهای مهم رسمی كشور حاضر شوند . جشن مزبور به مناسبت اعطای دانشنامه به بانوانیكه از دانشسرا فارغ التحصیل شده بودند برگزار می شد و موقع بسیار مناسبی برای اعلام این تصمیم عمومی بود .
روبه دیوار ایستادن زنان در تمام طول سخنرانی رضا شاه
در تمام طول سخنرانی شاه بعضی از بانوان چنان از بی حجابی خود ناراحت بودند كه رو به دیوار ایستاده و روی خود را بر نمی گرداندند و از گریة خود نمی توانستند جلوگیری نمایند ( این هم رفع حجاب اجباری ) . از فردای آن روز ، بر سر كردن چادر در خیابانهای تهران ممنوع گردید .
اهانت و كتك زدن به زنهای چادری
« در اتوبوس زن با حجاب را راه نمی دادند و در معابر پاسبانها از اهانت و كتك زدن به زنهایی كه چادر داشتند با نهایت بی پروایی و بی رحمی فروگذار نمی كردند ، حتی بعضی از مامورین بخصوص در شهرها و دهات زنهایی كه پارچه روی سر انداخته بودند ، اگر چه چادر معمولی نبود از سر آنها كشیده پاره پاره می كردند و اگر زن فرار می كرد او را تا توی خانه اش تعاقب می كردند و باین هم اكتفا نكرده اتاق زنها و صندوق لباس آنها را تفتیش كرده ، اگر چادر از هر قبیل می دیدند پاره پاره می كردند یا به غنیمت می بردند . من این حركات وحشیانة مامورین پست فطرت را در ولایات زیاد شنیده بودم ولی در محلات كه بهتر از همه جا اطلاع به اوضاع داشتند ، این قبیل اقدامات از طرف مامورین حاكم و خود حاكم زیاد واقع شده بود » .






نوع مطلب : حجاب و امر به معروف، 
برچسب ها : حجاب،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 27 شهریور 1396 01:21 ق.ظ
Wow, that's what I was looking for, what a material!
present here at this blog, thanks admin of this web site.
سه شنبه 13 تیر 1396 08:33 ب.ظ
Aw, this was a very nice post. Spending some time and actual effort to make a really good article… but what can I say… I put things off a lot and never seem to get anything done.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر