تبلیغات
انعکاس - آزادى و عدالت در اندیشه امام خمینى(ره) 3
 
درباره وبلاگ


● اهداف سایت :
در زمان حاضر با توجه به حملات برنامه ریزی شده دشمنان به دین مقدس اسلام و مخصوصاً شیعه، آگاهی و بصیرت در دین بر هر فرد مسلمانی به جهت مصون ماندن از القائات و شبهات مخرب دشمنان لازم و ضروری است.

● جهان سیاست :
از شاخه های اصلی سایت، بخش جهان سیاست است که در بردارنده ی مقالات متنوع سیاسی در قالبی ساده و در عین حال علمی است که در ارتقای بینش سیاسی کاربران بسیار مؤثر است.

مدیر وبلاگ : محمد حسین حسین نژاد
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
انعکاس
ولا یحمل هذا العلم الا اهل البصر والصبر
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

ارتباط عدالت اجتماعى با آزادى

اجتماع دینى، اجتماعى است كه در آن موجبات رشد و تكامل وجود داشته باشد. موانع ترقى و سعادت از میان برداشته شود. اجتماعى كه در آن سلامت روانى وجود نداشته باشد، به رشد و تكامل نمى‏رسد زمانى سلامت روانى اجتماع تامین مى‏شود كه مردم در عقیده، بیان، انتخاب، راى و دیگر نیازها آزاد باشند. البته آزادى در حدود قانون اسلام كه تامین كننده بهترین و بالاترین نوع آزادى است. بهترین راه اجراى عدالت، اجراى آن در اجتماعى است كه سلامت روانى داشته باشد. اضطراب، ناكامى و تعارض و تضارب در نیازها وجود نداشته باشد. و از میان رفتن این گرفتاریها و ناراحتیها زمانى میسر خواهد شد كه مردم از حق آزادى سالم برخوردار باشند. و از اینجا ارتباط عدالت اجتماعى با آزادى روشن مى‏گردد. اجراى عدالت‏بدون آزادى، امرى محال است و اجراى آزادى بدون عدالت اجتماعى، امرى ناممكن مى‏باشد.اسلام براى اجراى بهترین شكل عدالت و آزادى در اجتماع، اسباب وموجبات رشد آن را فراهم كرده و از موانع آن جلوگیرى كرده و افراد را هشدار داده است ; از بى‏دینى و بى‏اعتقادى گرفته تا بى‏عدالتى و هر آنچه مانع رشد و پیشرفت جامعه باشد. «اعبدوالله مالكم من اله غیره.» خدا را بپرستید جز خدا معبودى ندارید.»

«فاوفوا الكیل و المیزان‏» «به كیل و پیمانه و وزن وفادار مانده از كم فروشى و نقصان بپرهیزید.»

براى اجراى عدالت اجتماعى، شناخت درست انسانها و ارزش و كرامت افراد جامعه نقش بسیار مهمى دارد.امیر مؤمنان (ع) در عهدنامه مالك اشتر، انسانها و افراد جامعه را بر دو گونه قرار داده است; 1- برادران دینى و مسلمانها كه در اسلام با هم مشتركند. 2- همنوعان كه در انسانیت‏با هم مشترك هستند; هر چند در دین و اعتقاد با هم اختلاف دارند و هیچ كدام از آنها نباید تحقیر گردند یا ستم ببینند.  آزادى تنها از عدالت‏سرچشمه نمى‏گیرد; بلكه تمام حقوق انسانى از عدالت‏سرچشمه مى‏گیرند و باید با آن هماهنگ باشند تا جایى كه گفته شده است ; حقوق و عدالت دو همزاد تاریخى‏اند. یونانیان این اتحاد را بیش از دیگران دریافتند و رومیان اندیشه آنان را گرفتند.

حكومت كفرى كه عدالت را رعایت كند، باقى مى‏ماند و لیكن حكومتى كه عدالت را رعایت نكند و حقوق افراد جامعه را به آنها ندهد، باقى نمى‏ماند. حقوق و قوانین اداره كننده جامعه باید از عدالت الهام گرفته و با آن هماهنگ باشد.

«دوم، قاعده و قانونى را كه با عدالت و انصاف هماهنگ نبینند، آن را با میل و رغبت اجرا نمى‏كنند و براى فرار از آن به انواع سلیقه‏ها و ابزارها دست مى‏زنند. پس هر حكومتى كه بخواهد جامعه را اداره كند وباقى بماند، باید قوانین اداره كننده خود را با عدالت هماهنگ سازد و براى حفظ نظام عمومى و ایجاد آرامش و امنیت عمومى ناگزیر است كه تا سر حد امكان قواعد حقوقى را كه در جامعه اجرا مى‏كند، با عدالت‏سازگار كند. در اخلاق و حكمت نیز والاترین ارزشها در كرامت انسانى، آزادى برابرى و عدالت است و این سه مفهوم چندان عزیز و گرانبها هستند و با روح آدمى سازگار، كه برترى دادن یكى از آنها بر دیگرى دشوار است و شاید علت آن، وحدت و یگانگى است كه بر روح و حقیقت آنها حكمفرماست ; لیكن هر كدام از دیگرى سرچشمه مى‏گیرد و از او جدا نیست. این هماهنگى و یگانگى تا جایى رسیده است كه مركزیت را براى هر كدام مجهول ساخته است و هر كس با تصوراتى كه دارد، یكى از آنها را به عنوان مركز براى دیگرى معرفى كرده است. برخى گفته‏اند مركز، عدالت است كه برابرى و آزادى از آن سرچشمه مى‏گیرند و برخى مركزیت را از آن آزادى مى‏دانند و مى‏گویند; آزادى مركز و قطب همه ارزشهاى انسانى است و هر چه هست وابستگى و همبستگى میان این سه قطب است كه تمام ارزشهاى اخلاقى و حقوقى انسان از آن سرچشمه مى‏گیرند.

امام خمینى در موضوع عدالت و برابرى در اسلام چنین مى‏گوید:

«ما عدالت اسلامى را مى‏خواهیم در این مملكت‏برقرار كنیم. اسلامى كه راضى نمى‏شود حتى به یك زن یهودى كه در پناه اسلام است، تعدى بشود. اسلامى كه حضرت امیر سلام‏الله علیه مى‏فرماید: براى ما اگر چنانچه بمیریم ملامتى نیست و لشكر مخالف آمده است و با فلان زن یهودیه‏اى كه ملحد بوده است‏خلخال را از پایش درآورده است. یك همچو اسلامى كه عدالت‏باشد در آن، اسلامى كه در آن هیچ ظلمى نباشد، اسلامى كه در آن شخص اولش با آن فرد آخر، على السویه در مقابل قانون باشند. در اسلام چیزى كه حكومت مى‏كند، یك چیزى است و آن قانون الهى... قانون حكومت مى‏كند. شخص هیچ حكومتى ندارد آن شخص ولو رسول خدا باشد ولو خلیفه رسول خدا باشد، شخص مطرح نیست، در اسلام قانون است، همه تابع قانونند و قانون هم قانون خداست. قانونى است كه از روى عدالت الهى پیدا شده است. قانونى است كه قرآن است. قرآن كریم است و سنت رسول اكرم است‏» «جمهورى اسلامى عدل اسلامى را مستقر مى‏كند و با عدل اسلامى همه و همه در آزادى و استقلال و رفاه خواهند بود.»

امام قدس سره در این سخن به روشنى بیان كرده است كه آزادى از عدالت‏سرچشمه مى‏گیرد و اگر در جامعه عدالت اجرا شود، آزادى و استقلال و رفاه به دنبال آن خواهد آمد و پیوند عدالت و آزادى پیوند علت و معلول است واین پیوند نزدیكترین و شدیدترین پیوندهاست كه در سخن امام به آن اشاره شده است.

«ملت ایران مسلمان است و اسلام را مى‏خواهد ; آن اسلامى كه در پناه آن، آزادى و استقلال است، رفع ایادى اجانب است، عدم پایگاه ظلم و فساد است، قطع كردن دستهاى خیانتكار و جنایتكاران است.»

«اگر احكام اسلام پیاده شود، مستضعفین به حقوق خودشان مى‏رسند. تمام اقشار ملت‏به حقوق حقه خودشان مى‏رسند، ظلم و جور و ستم ریشه كن مى‏شود... در جمهورى اسلامى، آزادى است، استقلال است. همه اقشار ملت در جمهورى اسلامى باید در رفاه باشند.... در جمهورى اسلامى عدل اسلامى جریان پیدا مى‏كند.»

زمانى كه نابرابریهاى اجتماعى در زمینه اقتصاد، آزادى و دیگر حقوق ثابت تمام افراد جامعه پیدا شده، نیاز به برابرى و اجراى عدالت‏بیشتر مى‏گردد و ارزش والاى این دو مفهوم بیشتر احساس مى‏شود. و روشن است كه مفهوم آزادى در اجتماع تا زمانى ارزش دارد و براى انسانها كرامت‏به حساب مى‏آید كه محكوم به عدالت و برابرى باشد و یا به عبارت دیگر از مفهوم عدالت‏برابرى سرچشمه گرفته باشد و اگر به فرض آزادى‏اى در جامعه باشدكه با عدالت و برابرى سازگارى نداشته باشد، آن آزادى ارزش خود را از دست مى‏دهد و از كرامت انسانى خارج مى‏شود.

در فلسفه وجودى حقوق اجتماعى كه هدف حكومت و قانون تامین برابرى اقتصادى و اجتماعى است، آزادى تا جایى محترم است كه با این هدف سازگار باشد و به آن لطمه نزند و تاثیر همین فلسفه‏ها سبب شده است كه در اجتماع آزاد بشرى نیز قانون از آزادیها بكاهد و انسان را در نیازهاى شخص خود رها و یله قرار ندهد تا بهره‏گیرى برابر تمام افراد از حقوق خود، در جامعه حكمفرما باشد و در حقیقت مركزیت‏با عدالت است. آزادى باید در محدوده عدالت‏باشد و برابرى نیز از آن سرچشمه بگیرد. نیاز واقعى انسانها به عدالت است ; چرا كه تساوى و تعادل در ذات و جوهر عدالت است; بلكه عدالت عین تساوى و تعادل است كه در كتابهاى لغت‏به همین معنا آمده است و ما در بخش مفهوم عدالت‏به آن اشاره كردیم. و روشن است كه مقصود از برابرى، تساوى تمام افراد جامعه در تمام ارزشها نیست ; بلكه تساوى در حقوق همگانى و عمومى و ارج نهادن به سعى و كوشش و تلاش هر كس به فراخور حال خود است كه پیش از این ; به آن اشاره رفت.

پس، ارزشهاى انسانى و والاترین آنها كه آزادى و برابرى است، در عدالت‏خلاصه مى‏شود و عدالت را باید به عنوان نخستین ارزش برگزید و آن را معیار و میزان تمام ارزشها و حقوقها قرار داد.

و بر همین اساس است كه خداى تبارك و تعالى، فرمان به عدالت مى‏دهد و آن را معیار ارزش و كرامت انسانى كه تقوا و پرهیزگارى است، قرار مى‏دهد: «اعدلوا هو اقرب للتقوى‏»  «عدالت را اجرا كنید كه به تقوى و پرهیزگارى نزدیكتر است‏» و در آیه دیگر، كرامت انسانى را تقوا دانسته و مى‏فرماید: «ان اكرمكم عندالله اتقیكم‏»  «همانا گرامى‏ترین شما در نزد خدا، باتقواترین شماست‏» و در آیه دیگر، ملاك و میزان در حكمرانى میان مردم را عدالت قرار داده است ; «و اذا حكمتم بین الناس ان تحكموا بالعدل‏»  «و هرگاه میان مردم حكم مى‏كنید از روى عدالت‏حكم كنید» و بالاخره به عنوان یك فرمان و یك دستور ویژه، از فرمان به عدالت‏یاد مى‏كند و مى‏گوید: «ان الله یامر بالعدل و الاحسان‏»  «همانا خداوند فرمان به اجراى عدالت و نیكى كردن مى‏دهد.»

امام خمینى در این باره، چنین مى‏گوید:

«اسلام خدایش عادل است ; پیغمبرش هم عادل است و معصوم ; امامش هم عادل است و معصوم است ; قاضى‏اش هم معتبر است كه عادل باشد; فقیهش هم معتبر است كه عادل باشد; شاهد طلاقش هم معتبر است كه عادل باشد ; امام جماعتش هم معتبر است كه عادل باشد; امام جمعه‏اش هم باید عادل باشد. از ذات مقدس كبریا گرفته تا آن آخر زمامدار باید عادل باشد. ولات آن هم باید عادل باشد.»

خود امام، هدف پیامبران بزرگ خدا در رسالت و كوشش و تلاشى كه براى هدایت مردم داشتند، اجراى عدالت و پیاده كردن قوانین عادلانه مى‏داند و در این زمینه، چنین بیان كرده است:

«مقصود انبیا از كوششها و جنگهایى كه با مخالفین مى‏كردند، كشورگشایى و اینكه قدرت را از خصم بگیرند و در ست‏خودشان باشد، نبوده ; بلكه مقصد این بوده كه یك نظام عادلانه به وجود آورند تا به وسیله آن، احكام خدا را اجرا نمایند.»

«این سیره مستمره انبیا بوده است و اگر تا ابد هم فرض كنید انبیا بیایند، باز همین است. باز جهات معنوى بشر تا اندازه‏اى كه بشر لایق است، اقامه عدل در بین بشر و كوتاه كردن دست‏ستمكاران [خواهد بود] و ما باید این دو امر را تقویت كنیم.» 

امام راحل در این سخن اخیر، پس از بیان اینكه اجراى عدالت هدف پیامبران بوده است، بر امر دیگرى تاكید مى‏كنند و آن، وظیفه ما نسبت‏به این هدف مقدس است كه این هدف، تنها براى پیامبران نبوده و ما نباید به صرف حكایت و نقل آن اكتفا بكنیم و در مقام بیان فضایل پیامبران از آن یادآورى نماییم ; بلكه وظیفه ما تقویت آن دو امر است ; یعنى اقامه عدل و كوتاه كردن دست‏ستمكاران.

باید هدف از رسالت پیامبران را تقویت كرد و آن را اجرا نمود و باید از كوشش و تلاشى كه مردان خدا در راه اقامه عدل از خود به یادگار گذاشته‏اند عبرت گرفت و در استمرار و تداوم آن، سختكوش باشیم.

نتیجه بررسى

آزادى با عدالت پیوند ناگسستنى دارد و این پیوند كه پیوند بین علت و معلول است، نزدیكترین و شدیدترین پیوندهاست. عدالت، علت است و آزادى معلول آن. آزادى از عدالت‏سرچشمه گرفته و مركزیت در ارزشها با عدالت است.

والاترین ارزش و بلندترین كرامت انسان، اجراى عدالت است كه با آن، ارزشهاى دیگر نیز تحقق مى‏یابند.

هدف رسالت رسولان خدا، اقامه عدل و اجراى عدالت‏بوده است و وظیفه مردم در برابر رسالت پیامبران، استمرار این رسالت و تداوم پیام آنهاست و مردم باید همانند پیامبران خدا، در اقامه عدل و اجراى عدالت، سختكوش و تلاشگر باشند.





نوع مطلب : سیاسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 26 شهریور 1396 07:05 ب.ظ
Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News.
Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there!
Thanks
دوشنبه 16 مرداد 1396 02:07 ق.ظ
hey there and thank you for your info – I've certainly picked up anything new from right here.
I did however expertise some technical issues
using this website, since I experienced to reload the web site lots of
times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your web hosting is OK?
Not that I'm complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and can damage your high-quality score if
advertising and marketing with Adwords. Well I am adding this RSS to my email and
can look out for a lot more of your respective fascinating
content. Make sure you update this again very soon.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 10:40 ب.ظ
We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your website offered us with valuable info to work on. You've done an impressive job and our whole community will
be grateful to you.
پنجشنبه 1 فروردین 1392 12:55 ق.ظ
سلام
سال نو مبارك
یازهرا
جمعه 25 اسفند 1391 04:59 ب.ظ
سلاااام وبلاگ خوبی داریااااا.دوست داری یه سر به ماهم بزن :)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر